17 januari

Redovisningen klar, yeah.

Dagen började rätt bra, för en gångs skull var inte min buss försenad och jag behövde inte springa till skolan från spårvagnen. Min första lektion var svenska och jag var stressad som bara den, hade inte testat att köra igenom min redovisning en enda gång. Först läste jag igenom det rakt av och efter första biten var tiden redan över tre minuter (min lärare tar tiden och ifall det blir för långt stoppar han) så resten av kvällen satt jag och försökte korta ner det. Ångesten började komma och jag fick ont i magen för att jag var så nervös. Jag förstår verkligen inte varför jag alltid ska skjuta upp allting till sista minut och sedan stressa ihjäl mig. Men det är också då jag är som mest stressad som jag jobbar på flitigt. Åh, vad jag inte gillar mig själv ibland. Igår gjorde jag bara massa onödigt och den tiden kunde jag istället lägga ner på redovisningen. Vid halv ett tiden orkade jag inte mer och fick hoppas på att jag inte skulle bli en av de som skulle redovisa idag, alla skulle nämligen inte hinna.
I alla fall, redovisningen hade vi i arena 1 och först började några frivilliga att redovisa. Jag var supernervös och försökte korta ner det medan de andra redovisade. Klockan tickade och snart var lektionen slut, mitt hopp om att slippa redovisa blev större och till slut sa han det, "vi hinner med en redovisning till efter denna" . När jag hörde David säga detta slog mitt hjärta extra snabbt och jag ville bara sjunka ner och försvinna. När den personen hade redovisat klart höll jag om Emelies arm hård och hoppades på att han inte skulle säga mitt namn. Såklart, det jag hör är "Pauline" . Så japp, jag fick gå upp och genom hela redovisningen improviserade jag och jag var så upptagen med att prata att jag glömde byta sida på powerpointen. Jag pratade också väldigt fort för att jag visste att jag inte skulle hinna säga allt, plötsligt ser jag hans hand uppe och då betyder det att jag endast har några sekunder kvar innan det gått tre minuter och då hade jag inte tagit upp min källkritik än. Jag fick snabbt rabba igenom det och sen var det klart. En stor klump släppte inom mig men jag kände mig fortfarande väldigt nervös och det var för att jag var onöjd. Jag gjorde inte bra ifrån mig och den enda personen jag kan skylla på är mig själv. Jag vet att om jag inte skulle få ett bra betyg skulle jag vara väldigt arg på mig själv och må dåligt.
Han sa att han skulle lägga in resultatet på vår EDS den eftermiddagen och jag var nervös hela tiden. Jag loggade in fler gånger för att jag bara ville få det överstökat, tyvärr var reslutatet inte inne än. Men vid rasten innan sista lektionen så sa några av mina klasskompisar att de fått sin betyg och jag skyndade mig att titta på min med. Jag kunde inte tro mina ögon, det stod MVG och en liten text om vad jag gjort bra och på slutet stod det ett solklart MVG. Jag kan inte beskriva hur glad jag blev. Detta är mitt första riktigta MVG i samhällskunskap, på uppdraget fick jag som sagt VG/MVG och det är jag tyvärr inte nöjd med.

Jag tycker själv att texten jag fått ihop är väldigt bra och trodde absolut inte på att jag skulle få ett G, men det som fick mig att tveka är som sagt själva redovisningen och att jag inte var förberedd. Men nu är jag i alla fall jätteglad.

Just nu sitter jag på min säng och har precis ätit kyckling i currygryta med ris, jag var för hungrig så orkade inte vänta på att Martin ska komma hem. Mamma jobbar kväll denna veckan, pappa är som sagt i Hongkong och Josephine har åkt tillbaka till England. Jag tittar just nu på Easy A på youtube men vissa delar har tagit bort av youtube så jag ska istället titta på Home Troopers med Bernice Liu och Kevin Cheng som huvudpersoner.

Aja, byebye. Nu är allt jobbigt för denna veckan avklarad. Inom en snar framtid kommer jag ha fullt upp än en gång.


Bilden är tagen innan jul. Filippa, Edvin, Liban & jag.

På torsdag ska jag ha ännu en muntlig redovisning men denna gången är det i grupp och det ska vara på engelska. Redovisningen ska vara ca 10 minuter och det ska vara om att vi har varit på en resa i ett engelsktalande land och vi valde England, London. Så detta ska bli som ett litet samtal mellan oss fyra där vi berättar tillbaka om hur vi hade det i England och så. Jag har lagt ner väldigt mycket tid på detta arbetet. Jag bestämde att vi skulle ta lite bilder på oss och sedan photoshoppa in oss i olika bilder så att det ser ut som att vi verkligen har varit där,  detta tyckte alla var en bra idé. Jag laddade i alla fall ner testversionen av den senaste photoshop CS5 och det tog mig flera timmar att redigera alla bilder. Sen var det också jag som skrev hela vår redovisning och det tog med flera timmar. Jag blev i alla fall väldigt nöjd med den och vi tänkte att i fredags efter skolan del upp texten så vi skulle veta vem som skulle säga vad. Såklart ska något dåligt hända, jag hade tydligen inte sparat min text så jag fick snabbt skriva om allting, så det löste sig. Men jag är inte alls nöjd med den nya texten jag skrev, aja vi får se hur det går på torsdag. Bara jag gör mitt bästa så är jag nöjd.

Kommentarer

Lämna en kommentar här♥:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se