16 januari

Matilda fyller år idag, wihooo  ♥


Håller just nu på att arbeta med min redovisning som jag ska ha imorgon. Denna gången ska jag prata om miljöorganisationen Greenpeace, jag har också gjort en powerpoint till. Just nu är jag lite stressad eftersom jag inte tränat på vad jag ska säga än, men jag har i alla fall skrivit en text, så jag kommer att utgå från den. Bara för att så tänker jag lägga upp min lilla redovisning här, hihi.

Historia

Greenpeace, Greenpeace är en internationell organisation som jobbar för miljön. Den började med att en grupp fredsaktivister seglade ut till Amchitka i tron om att de skulle kunna göra en förändring. För under denna tiden hade USA planerat ett underjordiskt kärnvapentest på ön. Tyvärr misslyckades de med att stoppa testet men denna resan satte grunden för dagens Greenpeace. Äventyret blev ett stort ämne i media och organisationen fick med åren fler och fler anhängare.

 

Greenpeace idag.

Idag är Greenpeace världens största miljöorganisation och dess huvudkontor finns i Amsterdam och det är där man samordnar alla kampanjer globalt, därifrån övervakar man också hur utvecklingen med organisationen går i de andra länderna.

 

Greenpeace är en opolitisk organisation och får inte någon vinst utav det de gör. De accepterar heller inte donationer från regeringen eller företag. Då kan man ju undra vart de får pengar, och det är faktiskt från oss, privatpersoner. Vi är de enda som får bidra med pengar.

 

Syfte/Arbetsmetod

Greenpeace är som sagt en internationell organisation som jobbar för miljön. Det de vill göra är att förhindra global miljöförstöring samt försöka få fram hållbara lösningar som alla tjänar på. Eftersom denna organisationen finns i alla världsdelar kan de verka överallt. Lite mer förenklat kan man säga att där det finns miljöproblem, finns Greenpeace.

 

Jag ser inget fel med syftet, det är snarare bra men att påstå att man jobbar för detta är lätt men om man egentligen gör det är en helt annan sak. Men jag anser att Greenpeace är ett bra exempel på att de inte bara säger något utan faktiskt handlar för vad de står för.

 

Greenpeace mål med allt de gör är att nå ut till så många som möjligt, därför riktar de sig egentligen till alla målgrupper. Dessa tre värderingar är det de följer, att ord inte har så stor betydelse utan att man måste handla, oberoende, inga politiska åsikter, bryr sig ej om länders politik, ekonomiskt oberoende, tar endast emot pengar från frivilliga privatpersoner och allt de gör ska vara freliga, alltså det ska inte innehålla någon våld eller skadegörelse.

 

Greenpeace arbetar på fyra sätt. Det vetenskapliga sättet innebär att de publicerar vetenskapliga studier och rapporter som beskriver miljöförstöringen jorden utsätts för och orsakerna. Av så många människor som lever på jorden tror jag inte det är så många som förstår hur allvarligt våra miljöproblem är och att det faktiskt är vi som har orsakat de. Därför tycker jag att denna metoden är väldigt bra, dessutom stödjer de forskningen som kan finna och utveckla bra lösningar för miljön. Det andra sättet är opinionsbildning och med det menas att man försöker samla så många lika åsikter på samma plats för att öka pressen till en förändring, detta är som sagt det snabbaste och effektivaste sättet att föra fram sitt budskap och faktiskt skapa en förändring. Det tredje sättet är att de gärna går ut och talar med alla makthavare om vad de står för, det kan vara från folk i riksdagen till olika företag. De deltar också aktivt i möten och konferenser. Visar att de faktiskt står för vad de säger och inte bara säger något. Det fjärde sättet är också en av deras värderingar, att handling säger mer än ord. Deras budskap bakom deras aktioner är att berätta för folk att de inte bara säger något utan faktiskt står för det de säger och försöker kämpa för sin åsikt. Med direkta aktioner drar de till sig uppmärksamhet som snabbast och det är därför de gör det. Det är också detta de är kända för, deras aktioner är oftast väldigt galna. Ett exempel är när

Som sagt, deras aktioner kan vara väldigt extrema men eftersom allt de gör är fredliga anser jag att det är okej. Dock kan vissa aktioner som ex vill protestera mot vissa företag och väljer att på något sätt blockera ingången, drabba de anställda, inte komma in, kan de inte jobba och får alltså ingen lön, vilket inte är så jättebra.

En annan metod de har är deras videor på youtube. Deras officiella konto lägger upp videor på olika aktioner, där kan man få se bilder och filmer från deras olika äventyr. Detta är en väldigt smart sätt att försöka få uppmärksamhet på, för youtube är en av världens största sociala nätverk som har flera miljoner människor som klickar sig in för att titta på videos.

.

Med de här har jag kommit fram till att Greenpeace jobbar för att påverka oss genom att försöka få våran medkänsla, vår sympati. Det finns nog ingen människa som inte har medkänsla och det är nog också en av människans svagheter. Så när de gör alla dessa farliga aktioner där de utsätter sig själva för fara är för att få våra medkänsla, så att vi ska hjälpa till och förstå hur de känner, måste vara något allvarligt eftersom de vågar utsätta sina liv helt frivilligt för vår miljö. Jag har också dragit slutsatsen att allt de gör leder till median, det kan jag förstå. Deras mål är ju att nå ut till så många msk som möjligt och då behövs en stor uppmärksamhet, media är där man som lättast kan nå ut till folk och vara säker på att folk faktiskt kan se det man gör. En annan anledning till varför man måste vara mer extrem är för att media skriver om allt de tror fixar mest pengar åt de och då kan det inte vara så originella saker, för det är rätt tråkigt att läsa om sånt. Men Greenpeace gör ju lite mer unika saker och det är något folk skulle kunna tänka sig att läsa om. Men Om de sedan väljer att hjälpa till eller inte går ju inte att påverka. Jag tycker alla metoder som Greenpeace använder är smarta och det viktigaste är att allt de gör alltid är fredliga, alltså riskeras inte folk att bli skadade och det är också helt frivilligt att bli en av de som stödjer organisationen.

 

Jag skulle inte säga att allt som står på deras hemsida är 100% sant, man vill ju bara visa sin bästa sida, detta gäller inte bara Greenpeace utan alla hemsidor egentligen. Varför skulle man skriva negativa saker om sin organisation. Fast mycket av det som står litar jag ändå på, det är trots allt en såpass stor, internationell hemsida. Om allt de skriver skulle vara falskt skulle inte Greenpeace vara världens största miljöorganisation, eller hur? Man kan dock se att Greenpeace också skriver lite vinklat för deras fördel. Detta säger jag för att jag inte kan hitta några brister på deras hemsida. Då brukar man säga att om flera källor innehåller samma informationen blir sannolikheten större, därför har jag sett till så att all information jag tagit står på flera källor. Men man kan heller inte säga att andra hemsidor är så troliga, man vet ju inte på vems sida de står på. Det finns heller ingen hemsida som inte innehåller värderingar. Dessa kan lätt lura folk för egentligen är de oftast bara deras åsikter. Om själva organisationen gör och säger så kan man inte veta.

När jag surfade runt för att hitta fakta fanns det många källor som inte ville organisationen väl, de påstod massa saker som de inte kunde visa vara sanna och det är egentligen inte så konstigt att en sådan stor organisation också har många antimedlemmar, på internet kan man vara anonym och därför kan de skriva saker som att Greenpeace lurar på pengar osv. Därför är det väldigt viktigt att man vet vad en värdering är och inte blandar ihop det och tror att det är sant.

(Men om man tänker från ett annat perspektiv, Greenpeace är ju trots allt världens största organisation som jobbar för miljön och utan vår stöd betyder de inget, det är också våra donationer som gör att de kan resat. runt om i världen och hjälpa till. Alltså betyder det att hur de gör för att sprida sitt budskap inte kan vara så dåligt, annars skulle ju folk inte stötta dem.

Denna princip gäller egentligen allt, vad och hur man än gör så finns det alltid för och nackdelar, det som kan bestämma vad som är rätt eller fel är ju upp till var och en, det beror ju på vilken sida man stå på.

Att Greenpeace ibland gör för galna saker för att få uppmärksamhet kan också ses som positivt. Ett av de bästa sätten för att kunna sprida sitt budskap är genom media och att få vara med i median är inte alltid lätt och det är också anledningen bakom Greenpeace sätt att visa deras meddelande. )

P.S. Jag har skrivit ganska konstigt så det är egentligen bara jag som fattar något, men jag vill ha den här, som ett minne =) .

P.P.S. Det kursiva som är inom parentes ska jag troligen inte ha med, varför jag inte tagit bort det är för att jag tycker det låter klokt.

P.P.P.S. Denna redovisningen får max vara 3 minuter. Min redovisning är inte tre minuter, snarare 10!

P.P.P.P.S. Detta är en uppgift i samhällskunskap, jag måste verkligen göra bra ifrån mig, fick VG/MVG på uppdraget i samhällsdelen och det duger inte.

P.P.P.P.P.S Omg vad många PS men ville bara säga att varför jag lägger upp texten här är för att jag måste skriva ut det, men min pappas dator har inte open office så ifall jag skickar dokumentet till honom så går det ej att öppna det eller så har min ord förvandlats till konstiga tecken. Därför har jag kommit på denna smarta idén att lägga in det här och sedan kopiera från pappas dator där jag kan skriva ut texten, smart jag är va? Haha.

Aja, nu måste jag dra mig. Har ungefär 3h på mig att lära mig redovisningen utantill, lycka till till mig själv.
Nu ropar mamma, det är mat, byyyyyyye!


Kommentarer

Lämna en kommentar här♥:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se