Sluta jämföra mig själv med andra

Denna texten har jag tagit från Felicias blogg och det stämmer verkligen in på mig också, jag vill verkligen inte känna så, men det går inte att inte känna så.

"Jag måste sluta jämföra mig själv med andra. Jag har så himla lätt för att göra det! Vad det än gäller och vad jag än gör så känns det alltid som att det finns någon lite finare, lite duktigare och lite bättre. Varför? Jag vet inte. Jag har ju egentligen inget dåligt självförtroende. Men om jag bara ska jämföra mig med mig själv istället så finns det ett annat problem: alla höga krav jag sätter på mig själv! Varför sätter jag så höga krav på mig själv då? Jo, just för att jag vet att jag kan klara dem. Bara jag pressar mig själv lite hårdare och försöker lite mer. Känslan av att få ett riktigt bra betyg på ett prov eller en uppsats är en av de bästa jag vet. Men när man misslyckas, ska man deppa ihop totalt då?

Jag har ett ganska bra exempel på det just nu. Jag har varit rätt duktig på matte hela hösten, fått bra provresultat och uppfyllt nästan alla MVG-kvalitéer, men på nationella gick det verkligen dåligt. Så mitt slutbetyg i Matte A blir VG. Först kände jag mig väldigt besviken och dålig, men helt ärligt - vad gör det när väldigt mycket av allt annat jag gör blir superbra? Jag fick ju som sagt i ett tidigare inlägg MVG på min svenskadel av årets hittils största uppsats och gissa vad? Nu har jag även fått tillbaka samhällsdelen med ett MVG på! Och religionsdelen gick bra den med, VG/MVG. Jag är duktig! Så nu ska jag fokusera på allt bra istället och inte låta en sak som att få VG i Matte A förstöra hela min självbild. Det finns så mycket viktigare saker att lägga engergi på!

Perfektion är inte MVG i alla ämnen, perfektion är att vara nöjd med sig själv och må bra oavsett vad. "

Kommentarer

Lämna en kommentar här♥:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se